یکی از راههای موفقیت در زندگی و کسب و کار جلب رضایت و اعتماد سازی افراد در زمینه های مختلف می باشد ، اعتماد سازی باعث میشود شما بتوانید مشتری را مجاب نمایید که از فروشگاه شما خرید و یا درخواست خدمات نمایند . اگر شما هم در این زمینه نیاز به یادگیری دارید همراه ما باشید تا در این مقاله به راههای ایجاد اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی بپردازیم .
همانطور که میدانید برای موفقیت در هر کسب و کاری ، خدمات و یا کالایی را ارائه دهید که مورد نیاز مخاطبان باشد و باید با ارائه راهکارهایی اعتماد آنها به فروشگاه جلب گردد . این امر در فروشگاههای اینترنتی بسیار حائز اهمیت است ، زیرا مشتریان در هنگام خرید از فروشگاه اینترنتی به دلایل متفاوتی از جمله ” قابل لمس نبودن اجناس و یا خدمات که بصورت آنلاین به فروش میرسند ، و عدم امکان تست محصولات و یا پرو اجناس و ندیدن خدماتی که برایشان انجام میشود . این احساس ناامنی را برای مشتریان در خرید های آنلاین به وجود می آورد . ” و باعث صرف نظر از خرید و یا سفارششان میشود .
پس اصلی ترین دغدغه برای صاحبان کسب و کارها در فروش های آنلاین ، جلب اعتماد کاربرانی است که وارد سایت میشوند تا تبدیل به مشتری بالقوه شوند . در این راستا راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آنها میتوان تا حد زیادی اعتماد مشتریان وبسایت را به خود جلب کرد . در ادامه به بررسی این راهکارها میپردازیم .
همانگونه که در بالا اشاره کردیم . بر اساس سخن جک ما صاحب فروشگاه اینترنتی علی بابا مهم ترین مسئله در کسب و کارهای اینترنتی اعتماد است . و حقیقت هم همین است . کسی که به شما اعتماد نکند از شما خرید نخواهد کرد. این حقیقت ساده و تلخ یک روی مثبت دیگر هم دارد . اگر بتوانید اعتماد مشتری را جلب کنید ، مشتری از شما خرید میکند . اعتمادسازی باید از روز اول جزو اولویتهای ما در کسب و کار اینترنتی باشد. همان زمانی که محصول را انتخاب میکنیم ، سایت را طراحی میکنیم ، محتوا مینویسیم و… اولین قدم ها را برای ایجاد اعتماد مشتریان به خود بر میداریم .
اعتماد سازی در فروشگاه اینترنتی کار دشواری نیست ، فقط کافیست مواردی که می گوییم را سرلوحه ی کار خود قرار دهید و آن را در فروشگاه اینترنتی تان یا به عبارتی همان سایت تان رعایت نمایید .
1_ وجود صفحه ارتباط با ما
در وب سایت و یا فروشگاه اینترنتی میبایست اطلاعات آدرس فیزیکی فروشگاه به همراه شماره تماس ، ایمیل و … وجود داشته باشد . این اطلاعات در سایتهای مختلف غالبا در صفحهایی به نام تماس با ما قرار میگیرد. وجود این قبیل از اطلاعات باعث اعتماد بیشتر مشتریان به فروشگاه اینترنتی شما میشود.
2_ وجود قابلیت پرداخت درب منزل
یکی از راههای ایجاد اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی تان پرداخت وجه نقد درب منزل میباشد ، به این صورت که بعد از تحویل بسته توسط مامور پست درب منزل ، پرداخت توسط مشتری انجام میگیرد . در این حالت مشتری بدون هیچگونه نگرانی در رابطه با عدم تحویل کالا اقدام به خرید از فروشگاه اینترنتی میکند .
3_ وجود سیستم نظر سنجی و ثبت دیدگاه در رابطه با محصولتان
سیستم نظریات مشتریان بهترین گزینه برای جلب رضایت مشتریان میباشد که از این طریق میتوانند با خواندن نظرات مشتریان دیگر در استفاده از این محصول با دید بازتری اقدام به خرید نمایند و تصمیم بهتری در رابطه با تهیهی محصول بگیرند ، که این موضوع خود یکی از راههای ایجاد اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی است .
4_ امکان ایجاد انجمن در فروشگاه
برای ایجاد اعتماد در فروشگاه اینترنتی میتوان صفحهی فروم یا انجمن در آن تعبیه کرد ، که مشتریان بتوانند در آن به بحث و تبادل نظر درباره محصول بپردازند . این صفحه که به کمک مشتریان اداره میشود ؛ باعث ایجاد اعتماد و وفاداری آنها به فروشگاه خواهد شد .
5_ ایجاد وبلاگ
با ایجاد و درست کردن وبلاگهای تخصصی در مورد محصولات فروشگاه این حس را به مشتری القا میکنید که یک تیم فنی قوی در پشت صحنه فروشگاه مشغول به کار هستند ، که این نیز یکی از راههای ایجاد اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی شما است .
6_ ایجاد اعتماد از طریق تولید محتوا
کانتنت یا محتوا ابزاری قدرتمند است که میتوان از طریق آن با کاربران جدید ی که شناختی از شما و برندتان ندارند ارتباط برقرار کرد . کانتنت مارکتینگ یا تولید محتوای منظم نشان میدهد که شما با کسب و کارتان و مشتریانتان و همچنین مشکلاتی که بر سر راه شما قرار دارد آشنا هستید و برای آن راه حل هایی را قرار می دهید . این موضوع همیشه نشانهی خوبی برای مشتریانتان است که بتوانند به کسب و کارتان اعتماد کنند .
این محتواست که برندتان را به مشتریان معرفی می نماید الالخصوص اگر وقایع کسب و کارتان را برایشان به اشتراک بگذارید. باعث میشود شخصیت پشت برند شما برای افراد به نمایش گذاشته شود تا احساس کنند واقعاً شما را میشناسند و میتوانند به شما اعتماد نمایند .
شبکه های اجتماعی موجود نظیر اینستاگرام ، واتساپ ، تلگرام ، فیسبوک ، یوتویوب و … به شما این امکان را میدهد تا با کاربرانتان مستقیماً ارتباط برقرار کنید . حتی اگر یک کامنت کوچک بگذارند، این فرصت ارزشمند برای شما فراهم میشود که تک به تک با آنها صحبت کنید، حس کنند که در پشت این صفحهی مجازی ، یک فروشگاه واقعی است و نظر آنها خوانده میشود.
7_ سیستم بازگشت کالا بگذارید
یکی از مواردی که بسیار برای مشتریان حائز اهمیت است سیستم بازگشت و یا عودت کالا میباشد . امکان بازگشت محصول نشانهی این است که محصولی با کیفیت و خدماترسانی خوب برای مشتری در نظر گرفته شده است . این موضوع نشان میدهد که اولویت شما مشتری مداریست و از محصولی که برای عرضه به مشتریان قرار داده اید اطمینان کامل دارید ؛ تا جایی که اگر مشتری محصول را دوست نداشت ، میتواند آن را مرجوع کند و پول خود را پس بگیرد.
8_ اطلاعات دقیق در مورد محصول خود تهیه کنید
در وهله ی اول برای معرفی محصولتان به مشتریان باید به گونه ای محصولتان را معرفی نمایید تا مشتری تمام اطلاعات لازم را داشته باشد و از این طریق بتواند با دید کاملا باز خرید مطمعنی داشته باشد . این کار هم به نفع شما و هم به نفع مشتریانتان است تا ازین طریق هم شما بتوانید سود ببرید و هم مشتری از خرید محصول از شما نهایت استفاده را ببرد .
مواردی که باید علاوه بر توضیحات محصول خود اشاره کنید عبارتاند از:
- شرایط دقیق محصول
- وزن دقیق محصول
- مواد تشکیل دهندهی محصول
- شرایط گارانتی
- ویژگی خاص محصول و منفعتهای محصول برای مشتری
سخن پایانی
پیدا کردن مشتریان در ابتدای راه کار آسانی نیست . و ممکن است بسیار زمان ببرد تا بتوانید اعتماد مشتریان را جلب نمایید شما میتوانید با در اختیار قرار دادن محصولتان به مشتریان به عنوان گیفت و یا تستر موجب جذب رضایت آنها شوید ، این راه بسیار سخت و زمانبر است هرگز امیدتان را از دست ندهید و در این راه کوشا باشید قطعا با جلب رضایت یک مشتری میتوانید مشتریان بیشتری را از طریق آن بدست آورید .