انتخاب ترکیب رنگ حرفه ای برای سایت

انتخاب ترکیب رنگ حرفه ای برای سایت

|

بدون دیدگاه

 همانطور که میدانید دنیای رنگها ، دنیای احساسات و سلیقه هاست . رنگ های مختلف میتوانند احساسات مختلفی را نیز پدید آورند ، شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که با دیدن بعضی از رنگها احساس آرامش میکنید و دیدن برخی دیگر احساس هیجان را به ما انتقال میدهد ، حتی رنگ ها میتوانند در شادی و با غمگین بودن ما تاثیر داشته باشند . بنابراین انتخاب رنگ در مورادی که قصد داریم بهترین تاثیر را بر مخاطب خود گذاشته یا بهترین وضعیت را از خود نمایش دهیم اهمیت زیادی پیدا میکند . یکی از این موارد انتخاب رنگ مناسب برای طراحی وب سایت است .

در زمان طراحی کلی یک سایت یا اپیکیشن ، رنگ یکی از مهم ترین اجزا است. اگر بخواهیم انتخاب و ترکیب رنگ حرفه‌ای‌ برای سایت داشته باشیم باید با قوانین ترکیب رنگ مناسب آشنا باشیم،در ادامه با شش روش  در مورد ترکیب رنگ درطراحی گرافیکیآشنا میشویم .

۱- قانون ۱۰-۳۰-۶۰ :

قانون ۱۰-۳۰-۶۰ به منظور ایجاد تعادل در رنگ‌های مورد استفاده در هر فضایی است. از این قانون می‌توانید در طراحی گرافیک و همچنین برای ایجاد تعادل در پالت رنگی خود برای وبسایت، کارت ویزیت و اوراق اداری و سایر طرح‌های گرافیکی نیز کمک بگیرید. این قانون می‌گوید ۶۰ درصد از رنگ‌های استفاده شده در طرح باید از رنگ اصلی، ۳۰ درصد از رنگ ثانویه یا فرعی و ۱۰ درصد آن از رنگ تأکیدی تشکیل شده باشد. البته گاهی در بنرهای تبلیغاتی و بعضی از صفحات وب، سهم اصلی رنگ را رنگ اصلی( رنگ برند) می‌گیرد. کاملا مشخص است که در این صورت چشم خیلی سریع خسته می‌شود و بهتر است در طراحی سایت، سهم اصلی به رنگ خنثی برسد.  همچنین دقت کنید که این اعداد حدودی هستند و در انتخاب و استفاده از این قانون نباید سخت گرفت.

۲- به کنتراست (تضاد) رنگ ها توجه کنیم :

شاید شناخت بیشتر کنتراست شما را در ثبت عکس های مهیج بیشتر کمک کند؛ کنتراست در عکس موجب برانگیختن احساس در مخاطب میشودایجاد رنگ های متضاد در عکس میتواند تصویر را جذاب تر کند؛ البته عکس با کنتراست پایین هم میتواند القاعات خود را داشته باشد؛ کنتراست روشی فوق‌العاده برای کشیدن نگاه مخاطب به بخش اصلی طراحی ما است . در متن‌های تبلیغی و  ایمیل مارکتینگ می‌توانیم از کنتراست بیشترین بهره را ببریم. استفاده از کنتراست را فقط به قسمت اصلی طراحی خود محدود کنید. مثلا در مورد متن‌ها، پس‌زمینه‌ی متن‌ها را در کنتراست با متن قرار دهید اما بخش‌های خالی صفحه را با رنگ‌های خنثی( مثلا خاکستری) پر کنید تا هم تضاد بیشتر به چشم بیاید و هم چشم خسته نشود.

۳- در مورد روانشناسی رنگ ها اطلاعات کسب کنید :

رنگ ها می توانند بر احساس مشتری در هنگام نگاه کردن به هویت بصری یک برند تاًثیر گذار باشد و باعث شود در بین گروه بزرگی از برند ها به یادماندنی باشد .

چه طراح باشید چه صاحب یک کسب و کار دانستن معنی رنگ ها و نماد ها مفید  است تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید . اگر رنگی را به معنای ارامش برای لوگوی تجاری یک کسب و کار با موضوع ورزش های سخت و شدید انتخاب کنید ممکن است پیام اشتباهی را به مخاطب خود برسانید .

 ۴- به تفسیر ها فرهنگی از رنگ ها توجه کنید :

جالب است که بسیاری از رنگ‌ها معنای متفاوتی در فرهنگ‌های مختلف دارند مثلا ما در ایران سفید را رنگ پاکی و صلح می‌دانیم و در شادی‌ها از آن استفاده می‌کنیم . اما در هند مردم برای مراسم تدفین و عزا لباس سفید می‌پوشند. در ایران رنگ آبی به نشانه‌ی آرامش و معنویت استفاده می‌شود ولی در برخی کشورها این رنگ برای شکوه و عظمت کاربرد دارد . با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند امّا برخی از تاثیرات رنگ‌ها دارای معنی یگانه‌ای در سراسر جهان هستند . رنگ‌هایی که در طیف قرمز قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند مثل قرمز ، نارنجی ، صورتی و زرد که دامنه آن از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است .

۵- به هارمونی ( هماهنگی ) رنگ ها توجه کنید :

مغز انسان هر چیزی را که قابلیت سازماندهی نداشته و نامفهوم باشد، پس می زند. عمل دیدن به حضور یک ساختار منطقی نیاز دارد و هماهنگی رنگی می تواند این علاقه به دیدن و حس تعادل را به وجود بیاورد. هارمونی به معنی تناسب است که نشان دهنده ی هماهنگی بین اجزای یک مجموعه است. یکی از مهمترین مسائل که در انواع طراحی مانند طراحی گرافیک، طراحی داخلی، طراحی معماری و … وجود دارد، رعایت کردن هارمونی رنگ ها برای دادن نظم به مکان های مختلف است. در هارمونی رنگها بیان میشود که یکی از عوامل هارمونی رنگها ترکیب آنها است. یعنی اگر دو رنگ وجود داشته باشند که در ساختار خود از یک رنگ مشترک استفاده کرده باشند به نظر ما دارای هارمونی می آیند .

۶- از طبیعت الهام بگیرید :

همه‌‌ی ما فرزندان طبیعت هستیم و ترکیب رنگ‌های استفاده شده  در طبیعت برای ما چشم‌نواز است. ما ناخوداگاه به سمت این ترکیب رنگ‌ها تمایل داریم. پس می‌توانیم در طراحی‌های خود به سمت طبیعت برویم، عکس‌هایی از طبیعت را ببینیم و ترکیب رنگ‌های استفاده شده در آن را پیدا کنیم و در طراحی‌های خود( حتی طراحی سایت ای اپلیکیشن) به کار ببریم ..

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
, , , ,
نوشتهٔ پیشین
طراحی سایت در رشت و گیلان
نوشتهٔ بعدی
تغییرات در تعرفه های بسته طراحی و راه اندازی وب سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست