بازاریابی پارتیزانی یا چریکی (Guerilla Marketing) چیست ؟

|

بدون دیدگاه

بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی (Guerilla Marketing) یک روش تبلیغاتی است که در آن شرکت ها از تاکتیک های غافلگیرانه یا نامتعارف با هزینه ی بسیار ناچیز برای تبلیغ یک محصول یا خدمت یا یک برند استفاده می‌کنند و ازین طریق باعث جذب سود و درآمد بیشتر برای کسب و کار خود می شوند . در بازاریابی چریکی برای برقراری ارتباط با مشتریان ، از چندین روش و تکنیک استفاده می شود.  یکی از این روش ها ایجاد واکنش عاطفی در مشتریان است و هدف نهایی آن این است که مردم محصولات یا برندها را به روشی متفاوت از آنچه که عادت دارند به خاطر بسپارند.

انواع مختلف بازاریابی پارتیزانی

یکی از ویژگی‌های بارز و کلیدی که هر تبلیغ چریکی باید دارا باشد غیر منتظره و خلاق بودن آن است . در واقع همین مزیت غیره منتظره بودن است که منجر به عکس العمل‌های عاطفی چون خنده ، شوک و ناراحتی می‌شود . پس می‌توان با استفاده از گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی پارتیزانی ، در ارتقاء یک برند خاص یا یک کسب و کار کوچک کمک شایانی نمود . تبلیغات پارتیزانی از تنوع بسیار زیادی برخوردار است همراه ما باشید تا در ادامه به بررسی انواع آن بپردازیم :

بازاریابی پارتیزانی محیطی  (Ambient marketing)

بازاریابی پارتیزانی محیطی به نوعی از تبلیغات می گویند که برای کسب و کارهایی که در مرحله آگاهی برند به سر می‌بردند استفاده می شود . از طریق بازاریابی محیطی می‌توان یک برند خاص را بدون آنکه به‌طور ویژه و مستقیم تبلیغ کرد ، معرفی نماییم   .

بازاریابی پارتیزانی مردمی  (Grassroots marketing)

همان‌طور که از عنوان آن مشخص است ، در بازاریابی پارتیزانی باید حس محبوبیت و علاقمندی نسبت به یک برند ، از طریق کمپین‌های مردمی بسته شود .یک بازاریابی موفق مبتنی بر ایجاد و شکل‌گیری روابط با مخاطبین است که تنها بر ارتباط شخصی تأکید دارد و باید منتظر بود و امید داشت تا مشتریان بالقوه از این طریق جذب برند و محصول شما شوند .  برخی از کمپین‌های مردمی مانند ارسال پیام‌های تبلیغاتی مربوط به کسب و کار یا بازاریابی ویروسی مانند تبلیغ سونی تولید شده توسط کاربر از این نوع تبلیفات هستند .

بازاریابی پارتیزانی ویروسی (viral marketing)

یکی از پرکاربردترین شیوه‌های بازاریابی پارتیزانی ، بازاریابی ویروسی است . بازاریابی ویروسی موفق از شبکه‌های ارتباطی موجود بین افراد صورت می پذیرد بدون آنکه نیاز به منابع مالی زیادی داشته باشد این نوع بازاریابی اگر بصورت موفقی شکل بگیرد تا مدتها بین مردم دست به دست می شود .

بازاریابی پارتیزانی حضوری (Presence marketing)

بازاریابی پارتیزانی حضوری ، بازاریابی می باشد که مدام در معرض چشم مخاطبان قرار میگیرد و از این طریق هرگز این برند از ذهن مخاطب پاک نمی شود ، از نمونه های مشابه میتوان تبلیغات ایرانسل و همراه اول را نام برد که مدام در حال تبلیغ در همه ی ابعاد تبلیغات از جمله قرار دادن محصولات در فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی ، تبادل نظر در جشنواره‌ها و بازارهای محلی ، به روز رسانی به‌طور منظم در شبکه های اجتماعی یا هر فعالیت دیگری اشاره کرد .

بازاریابی پارتیزانی پنهان  (Undercover marketing/ buzz marketing)

یکی از جالب‌ترین و موثرترین گونه‌های بازاریابی چریکی ، بازاریابی پنهان یا بازاریابی دهان به دهان است . این نوع بازاریابی تقریباً مشابه بازاریابی محتوایی است . در این نوع بازاریابی یک فرد از یک محصول و یا برندی راضیست و آن را به دیگران نیز پیشنهاد میکند که این نوع بازاریابی در نوع خود بی نظیر می باشد .

بازاریابی پارتیزانی پوستری  (Wild postings)

این سبک از بازاریابی پارتیزانی قدیمی شده و تقریباً می‌توان گفت از بین رفته ‌است . اما با این وجود تعداد محدودی از گروه‌ها و محصولات همچنان برای آنکه تصویر ایندیه بودن خود را حفظ کنند به آن مشغول هستند . برای مثال می‌توان به نصب پوسترهای متفاوت و بزرگ بر روی دیوارها برای تبلیغ کنسرت یا تئاتر یا طراحی‌های بسیار خاص بر روی دیوارهای شهر ، اشاره کرد.

بازاریابی پارتیزانی ساختگی  (Astroturfing)

این نوع از بازاریابی پارتیزانی مشابه بازاریابی ویروسی بوده با این تفاوت که در نشر تبلیغ ، مردم دخیل نمی‌باشند و مجموعه‌ایی از بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی وابسته به صاحب برند ، به‌طور غیر مستقیم به نشر و وایرال کردن آن می‌پردازند و در آن کاربران جعلی یا ربات‌ها برای تأیید و تصدیق محصولات آن برند اقدام به باز نشر یا نوشتن نظر مثبت می‌کنند . این روش بازاریابی به دلیل کذب بودن در برخی از کشورها مشمول جریمه می‌باشد .

بازاریابی پارتیزانی جایگزین  (Alternative Marketing)

این بازاریابی زمانی رخ می‌دهد که با ایجاد یک اتفاق غیر منتظره برای کسب و کار باعث شویم تا سر و صدای زیادی به پا شود و در نتیجه منجر به فروش بیشتر یا دیده شدن شویم.  اگر این کمپین به درستی اجرا نشود منجر به یک فاجعه خواهد شد .

بازاریابی از طریق بسته دستمال کاغذی  (Tissue-pack advertising)

این روش از بازاریابی پارتیزانی بسیار ساده اما هوشمندانه است و اولین بار توسط ژاپنی‌ها با این عقیده که ” چه کسی دست رد به سینه یک چیز رایگان خواهد زد ؟ ” بکار گرفته شد . در واقع ارائه یک آیتم به‌صورت رایگان به مردم ، در حالیکه تبلیغات برند شما روی جلد آن باشد ، باعث خواهد شد تا آخرین لحظه مصرف ، نام برند شما دیده و تکرار شود .

بازاریابی پارتیزانی تجربه‌ای  (experiential advertising)

در این نوع از بازاریابی ، با ارائه دادن محصول خود به دیگران و امکان استفاده آن برای مردم بصورت رایگان باعث خواهد شد تا مخاطبین حس استفاده از محصول را درک کنند . برای نمونه شرکت هایی که اشانتیون های محصولات خود را در اکثر داروخانه ها بصورت رایگان قرار می دهند تا کاربران بتوانند فرصت تجربه کردن این محصولات را داشته باشند و از این طریق بیشترین بازدهی و فروش محصول برای شرکت ها فراهم می شود .

[ امتیاز دهید ]
, , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
طراحی وب سایت در گلوگاه استان مازندران
نوشتهٔ بعدی
سئو سایت در رشت و گیلان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست