تعیین اهداف برای راه اندازی وب سایت

|

بدون دیدگاه

آیا می دانید با وجود میلیونها وب سایت که برای دستیابی به بینندگان بیشتر با یکدیگر رقابت میکنند ، چگونه میتوانید بینندگان سایت خود را افزایش دهید؟ اگر از مردم پرسیده شود ، آیا آنها در اینترنت بازاریابی هم می کنند ، پاسخ می دهند بله ما یک وب سایت داریم ، اما داشتن وب سایت و بازاریابی در اینترنت دو مقوله کاملا متفاوت هستند ، وب سایت مجموعه ای از استاده تصاویر و فایل های گرافیکی است که عموم مردم می توانند بوسیله اینترنت از آن استفاده کنند. این در حالی است که برای بازاریابی در اینترنت طراحی سایت باید به گونه ای باشد اهداف آنلاین را تأمین نموده و با در نظر گرفتن بازار هدف راه اندازی شود . علاوه بر این ، بازاریابی در اینترنت ، مشتمل بر تلاش برای دستیابی به بازار هدف آنلاین جلب توجه بینندگان به وب سایت ، ترغیب آنها به خرید محصولات و خدمات و ایجاد انگیزه در آنان برای بازگشت مجدد است . وجود سایت وب به خودی خود پسندیده است ، اما اگر کسی از وجود چنین سایتی باخبر نباشد وجود آن بی مفهوم خواهد بود ، مثل این است که بروشور محصولاتی که به طرز عالی طراحی و چاپ شده در کشوی میز مدیر فروش قرار داشته باشد.

هدف این مقاله همین است که به شما کمک کند تا وب سایت خود را از کشوی میز بیرون آورده آن در معرض دید مشتریان و بازار هدف قرار دهید . در این کتاب یاد می گیرید که چگونه راهکار بازاریابی در اینترنت را به شکل فرمولی در آورید و آن را مطابق با اهداف ، محصولات ، خدمات و بازار هدف کار گیرید . در این فصل ضع نگاهی اجمالی به محتویات کتاب ، مطالب ذیل را خواهید آموخت :

  • تعیین اهداف آنلاین برای سایت

  • تعیین بازار هدف و راه اندازی وب سایت و استراتژی بازاریابی آنلاین

  • بکار گیری راهکار بازاریابی مناسب با محصولات و خدمات در اینترنت

 

اصول – اهداف ، بازارهای هدف و محصولات

در طول سالهای گشته در دسته طراحی وب سایت و شیوه های معرفی سایت تغییرات زیادی ایجاد شده است . در روزهای اولیه یعنی دو سال پیش بازاریابی در اینترنت بدین صورت بود که شرکت ها و سازمان ها ، تصامی بروشورها ، آگهی های تبلیغاتی ، پست الکترونیک ، بیانیه خبری و سایر موارد مربوط به بازاریابی را جمع آوری کرده و در اختیار طراحان سایت قرار می دادند و پس از مدتی انتظار داشتند از این کار نتیجه مطلوب را بدست آورند . با ادامه این روند ، سازمان ها دچار نوعی بروشور گرایی شد اما باید گفت برای موفقیت در عرصه بازاریابی در اینترنت ، دیگر روش بروشورگر این مورد قبول و باصرفه نیست سایت های موفقی که امروزه شاهد آن هستید . طراحی آنها بر اساس یکی از معیارهای ذیل بوده است :

  •  هدف سازمان از راه اندازی سایت

  • تعیین نیاز خواستها و انتظارات از بازارهای هدف

  •  محصولات و خدماتی که عرضه می شوند

هرچیز مرتبط با بازاریابی در اینترنت حول این سه محور یعنی اهداف ، بازارهای هدف و محصولات و خدمات می باشد به همین دلیل این مسائل از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و لازم است این مسائل را به دقت تعریف کرده و با طراح سایت خود در میان بگذارید . در واقع شما در قبال این به مسئولیت مستقیم داشته و طراح سایت هیچ مسئولیتی در این زمینه برعهده ندارد . البته مسلم است که آگاهی و بیش شما از اهدف شرکت بسیار کامل تر از طراح سایت می باشد . اگر شما ایناهداف را با طراح سایت در میان نگذارید وی قادر نخواهد بود سایت مواقی طرح ریزی کند که تأمین کنند و اهداف شما نیز باشد.

اطلاعات شما درباره بازار هدف بسیار بیشتر و کاملتر از ماراح سایت است . شما می دانید خریداران محصولات شما چه چیزی می خواهند و بر چه اساسی اقدام به خرید می نمایند و انتظارات آنها از شما چیست . بایستی این اطلاعات را در اختیار طراح سایت قرار دهید تا وی بتواند براساس تأمین این نیازها و انتظارات دست به کار شود.

اهداف اولیه :

قبل از راه اندازی وب سایت ، باید اهداف آنلاین خود را کاملا مشخص نماید هدف از راه انداری سایت چیست ؟ تمامی قسمت های سازمان حتی کارمندان جزء ، کادر فروش و بازاریابی ، پشتیبانی آن مشتریان فرم سفارش و مدیریت را مدنظر قرار داده و درباره آنها فکر کنید . سپس فهرستی از اهدافی که در اولویت نخست و اهدافی که در اولویت ثانویه قرار دارند ، تهیه کنید هر یک از اجزا وب سایت ، بایستی با اهداف شما ارتباط داشته باشند . اگر تصمیم گرفته اید سایت خود را به دو کلید و با قسمت هایی را به آن اضافه کنید و یا قسمت هایی را تغییر دهید ، ابتدا ارتباط این تغییرات با اهداف اولیه و ثانویه را مورد بررسی قرار دهید . اگر نتوانستید ارتباط این تغییرات را با اهداف خود روشن ساز بد ، بهتر است یکبار دیگر تغییرات را مورد ملاحظه قرار دهید . جالب است بدانید سایت های بسیاری وجود دارند که بدون طرح ریزی مناسب و ارتباط با اهداف صحیح راه اندازی شده اند. ولی مسلم است با تعیین این اهداف ، دستیابی به موفقیت سریعتر و زودتر میسر می شود برخی از مهمترین اهداف اولیه سایت عبارتند از :

  •  تبلیغ آنلاین محصولات و خدمات

  •  فروش آنلاین محصولات و خدمات

  • پشتیبانی آنلاین از محصولات و خدمات

  • اطلاع رسانی درباره محصولات و همین طور شرکت

  • شناساندن نام و لوگو شرکت

تبلیغ آنلاین محصولات و خدمات

هدف برخی از سایتها فقط تبلیغ کالا و محصولات است و مستقیما قصدی برای فروش محصولات و خدمات ندارند ، نمونه بارز چنین سایتهایی سایت یک شرکت سینمایی است که در آن تنها فیلمهایی که به زودی روانه بازار سینما می شود تبلیغ می شود ، هدف در اینجا تنها اطلاع رسانی درباره فیلم ایجاد انگیزه در مردم برای تماشای فیلم و در نهایت بالا بردن تعداد تماشاچیان فیلم در زمان اکران است . سایت هایی که با چنین هدفی طراحی می شوند ، بایستی دارای عناصری چون کلیپ های چند رسانه ای ( multimedia ) از فیلم ، تصویر و نوشته هایی درباره بازیگران فیلم و بازاریابی ویروسی ( به عنوان مثال Tell a friend about this movie ) ، عناصری که موجب ترغیب بازاریابی گفتاری می شود ، داستان های فریبنده درباره فیلم ، صدور اعلامیه هایی برای نویسندگان و سایر عناصری باشد که طراح سایت را در دستیابی به مقصود با توجه به اهداف تعیین شده یاری رساند.

فروش آنلاین کالا و خدمات

فروش آنلاین کالا و خدمات نیز یکی از اهداف اولیه به شمار می رود . همان طور که می دانید اینترنت عرصه ایی گسترده و بدون مرز جغرافیایی برای تجارت فراهم کرده است . اغلب اوقات ، بازرگانان هدف از تبلیغ محصولات و خدمات را با فروش آنها از طریق وب سایت اشتباه می گیرند و در فروش محصولات خود در وب سایت ، دچار شکست می شوند . علت آن کاملا واضح است برای اینکه اطلاعاتی درباره کالا و خدمات در اختیار مشتریان قرار نمی دهند و در عوض از آنها تقاضا می کنند فرم خرید آنلاین را پر نمایند . این در حالی است که هر قدر روند خرید از طریق وب سایت را برای مشتریان اینترنتی ساده و سهل نمایید ، احتمال اینکه آنها دست به خرید بزنند بیشتر خواهد بود . باید جزئیات مربوط به کالا و خدمات ، سیاستهای تعویض کالا ، مسئله ضمانت و نحوه ارسال کالا را به اطلاع مشتریان برسانید . اگر قصد دارد به طور مستقیم از طریق وب سایت کالایی را به فروش رسانید . لازم است مسائل مربوط به امنیت خرید کالا را برای مشتریان توضیح دهید .

پشتیبانی آنلاین محصولات

برخی تصور می کنند تنها عامل اصلی بر سر راه تجارت آنلامی ، فقدان پشتیبانی جامع از محصولات خدمات می باشد ولی در واقع بزرگترین امتیاز وب سایت این است که نه تنها طی ۲ ساعت شبانه روز ، بلکه در تمامی روزهای هفته و حتی ۳۶۵ روز سال می توانید از کالا و محصولات خود پشمنیم اسی کنید . اگر برای این کار نرم افزاری در نظر بگیرید میتوانید آن را هر چند وقت یکبار ارتقا بخشید و با قسمت ” پرسش و پاسخ ” ( FAQ ) را در سایت خود بگنجانید و در آن به سؤالات و مشکلات عمومی مشتریان پاسخ دهید . در صورت ارائه راه حل مناسب و پاسخگویی به مشکلات مشتریان ، تعداد مشتریان وفادار سایت ، به میزان قابل توجهی افزایش می یاید ، احتمال زیادی دارد مشتریان به هنگام نیاز ، شخصا به شرکت مراجعه کنند . باید امکاناتی را فراهم کنید تا مشتریان در صورت برخورد با مشکلات پیچیده ، مسائل خود را با متصدیان و مسئولان پاسخگویی در میان بگذارند.

اطلاع رسانی درباره شرکت و محصولات

شاید بعضی از سازمانها بخواهند در یک بازار هدف خاص ، اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات خود ارائه کنند . برخی نیز تنها ممکن است بخواهند اطلاعاتی درباره شرکت در اختیار سهامداران بالقوه قرار دهند . سایت هایی که هدفشان اطلاع رسانی باشد ، باید بیشتر محتویات آنها متن بوده و تصاویر موجود در آنها برای تأکید بر مسئله ای و با ذکر مثالی استفاده می شود . این نوع سایتها همواره دارای بخشی به نام ” پرسش و پاسخ ” ( FAQ ) هستند و در آن اطلاعات مفید و مرتبط درباره شرکت محصولات و یا خدمات قرار می گیرد . اگر قرار است سازمان ارتباط نزدیکی با رسانه ها داشته باشد ، پیشنهاد می شود بخشی به نام مرکز رسانه ای در سایت تشکیل شود و در آن تمامی بیانه های مربوط به سازمان ، تاریخچه ای از سازمان ، اطلاعاتی درباره مقامات رسمی سازمان مقالاتی که در رابطه با سازمان نوشته شده اند . آلبوم تصاویر مورد استفاده رسانه ها و همین طور ارتباط مستقیم با مسئول مرکز رسانه ای سازمان قرار گیرد.

معرفی نام و لوگو شرکت

امکان دارد یکی دیگر از اهداف شرکت از تأسیس وب سایت ، معرفی و شناساندن نام و لوگو شرکت باشد . برای این منظور باید برای شرکت اسمی بامسمی و به یاد ماندنی و لوگویی ماندگار انتخاب کنید. همچنین ،گرافیکی که در وب سایت سازمان با شرکت به کار می رود ، بایستی در حد عالی بوده و رنگ های مورد استفاده در لوگو و وب سایت یکسان باشد . شعار مناسب نیز در معرفی بیشتر نام شرکت تأثیر بسزایی دارد . البته تکنیکی که برای لوگو شرکت بکار می برید ، در معرفی شرکت نیز می تواند اعمال شود . در صورتی که تأسیس و قدرت بخشیدن به شرکت و معرفی آن از اهمیت خاصی برخوردار است ، بایستی در وب سایت نیز چنین اهمیتی احساس و پیاده شود . همچنین بایستی تمامی تلاشهایی که برای معرفی شرکت انجام شده ، به طور آنلاین یعنی در وبسایت نیز ذکر شود.

بر اساس تجربه ای که شرکت های موفق در وب ، نظیر Netscape Yahoo! American Online Amazon.com Communication و eBay کسب کرده اند ، واضح و مبرهن است که لوگو شرکت و محصولات با چه سرعت فوق العاده ای در وب منتشر می شود . به طوریکه شهرت سریع شرکت هایی که به تازگی وارد دنیای الکترونیک شده اند ، تعجب همگان را برانگیخته است . اگر چه چنین شرکتهایی از منابع هنگفت مالی برخوردار بوده اند ، ولی هر یک از این شرکتهای مشهور برای دستیابی به اهداف خود و کسب شهرت در بازار ، از تبلیغات آنلاین و آفلاین توامان بهره گرفته اند و وب سایت آنها نیز منعکس کننده عقاید پشت پرده لوگو است . سایت این شرکت ها دارای یک لوگو برجسته تصاویر و طرح رنگی منحصربه فرد است . اگر شما نیز خواهان معرفی لوگو و شرکت شرکت های مشهور هستید ، بهتر است سایت این شرکت ها که نقش مهمی در بازار آنلاین دارند ، از نظر بگذرانید ، می توانید نکات و دانستنی های فراوانی از سایت این شرکتها فراگیرید.

سایر اهداف اولیه

برای تعیین سایر اهداف اولیه سازمان ، با تمامی سرمایه گذاران سازمان جلسه طوفان مغزی تشکیل دهید . این مرحله و روند ، تأثیر بسزایی در موفقیت آنلاین سازمان دارد . تمامی مسائل مربوط به اهداف ، از اجرای مورد استفاده در سایت گرفته تا تکنیک های بازاریابی اینترنتی را به دقت بررسی و تحلیل کنید . فرض کنید می خواهید شرکت جدیدی با حضور تمامی کارمندان تأسیس کنید و برای اطمینان از اینکه و درست و بی عیب و نقص تأسیس کرده اید باید تمامی نیازهای کارمندان را در نظر بگیرید . این مسئله در مورد راه اندازی سایت نیز صادق است و باید تمامی کارمندان در این جلسه شرکت کنند. توجه داشته باشید چون این مرحله بعنى تعیین اهدافت اولیه و ثانویه از اهمیت بسزایی برخوردار است ، لذا ارزش صرف چنین وقتی را دارد ، با پشت سر گذراندن این مرحله طرح اولیه شما برای سایت پیشنهادی جر بهترین طرح ها خواهد بود.

سایر عناصری که باید مدنظر قرار گیرد

با اینکه تعیین اهداف اولیه یک مسئله اساسی و حیاتی است ولی اهمیت آن فقط در تسین اهداف ثانویه مشخص می شود ، با تعیین اهداف ثانویه ، بهتر می توانید به اهداف آنلاین دست یابید ، بسیاری از شرکتها تنها اهداف اولیه خود را در وب سایت تعیین می کنند ، غافل از اینکه اهداف ثانویه تا چه اندازه می توانند در موفقیت آنلاین موثر باشند . برخی از اهداف ثانویه که می توانید آن در تجارت سایت مدنظر قرار دهید ، عبارتند از :

  • سایت باید به گونه ای طراحی شود که موتورهای جستجو آن را خوب بشناسند

  • سایت باید به گونه ای طراحی شود که بینندگان جدید را برای بازگشت مجدد به سایت ترغیب کند

  • سایت باید به گونه ای طراحی شود که بینندگان ، بازدید آن را به دیگران پیشنهاد دهند

  • سایت باید دارای عناصری برای ارزیابی میزان فروش باشد

  • سایت باید به گونه ای طراحی شود تا به منظور برقراری ارتباط تنگاتنگ با مشتریان از آنها اجازه جهت ارسال مرتب ایمیل اخذ شود

  • سایت باید به گونه ای طراحی شود که مشتریان وفادار را به سوی سایت هدایت کند

  • سایت باید به گونه ای طراحی شود که بینندگان برای مدتی در سایت بمانند و بسیاری از صفحات آن را مشاهده نمایند

 

[ امتیاز دهید ]
, , ,
نوشتهٔ پیشین
چرا باید کسب و کارمان را اینترنتی کنیم؟
نوشتهٔ بعدی
اجتناب از ۱۱ اشتباه رایج در طراحی وب سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست