9 ویژگی طراحی وب سایت حرفه ای و کاربردی

۹ ویژگی طراحی وب سایت حرفه ای و کاربردی

|

بدون دیدگاه

امروزه با پیشرفت و تکنولوژی مردم نیز مجاب به استفاده از اینترنت شده اند و این امر باعث شده که بسیاری از افراد از وب سایت ها برای معرفی کردن محصولات و یا خدماتشان به دیگران استفاده نمایند . اگر شما نیز صاحب کسب و کاری هستید با ما همراه باشید تا ۹ ویژگی طراحی وب سایت حرفه ای و کاربردی را برایتان شرح دهیم .

برای داشتن یک طراحی وب سایت حرفه ای باید این نکته را در نظر داشته باشیم که ایجاد وب سایت برای چه هدفی و چه کاری طراحی شده و توجه نکردن به ظواهر و اطلاعات ارائه شده در وب سایت باعث می شود که وب سایت از دید عموم کاملا غیر حرفه ای طراجی شده و اعتماد مخاطب را سلب خواهد کرد . از جمله مواردی که در طراحی یک وب سایت باید به آن توجه نمود :

۱_ آدرس سایت URL طراحی باشد

انتخاب نام مناسب برای وب سایت اولین گام پس از پرداختن به ایده طراحی سایت است که از اهمین بالایی برخوردار است ، زیرا این نام در آینده تبدیل به برند سایت شما خواهد شد پس باید دارای ویژگی زیر باشد :

۱_کوتاه باشد و در ذهن مخاطب ماندگار شود ، برای مثال دیوار ، شیپور ، اسنپ و … اختصار و به یاد ماندنی بودن نام این وب سایت ها آنها را به یک برند تبدیل می کند ، اما در نظر داشته باشید که همواره کلمات کامل نسبت به کلمات اختصاری در ذهن کاربر به یاد ماندنی تر خواهد بود .

۲_ نام دامنه شما ترجیحا باید در بردارنده نام برند شما باشد به عنوان مثال : نام دامنه شرکت مایکروسافت ، Microsoft.com است .

۳_ تلفظ ساده و صریح باشد و از نظر املایی به گونه های متفاوت قابل نوشتن نباشد ، برای مثال اگر نام سایت شما baron است ، کاربر ممکن است آن را به شکل barun وارد کند .

۴ _ از کلمات کلیدی استفاده کنید ، برای مثال اگر هدف سایت شما فروش آنلاین است کلمه Shopping بسیار کاربردی است ، یا اگر محتوای وب سایت شما با تکنولوژی در ارتباط است ، استفاده از کلمه ی Tech بسیار مناسب خواهد بود .

۵_ منحصر به فرد و خلاقانه باشد

۶_ از اعداد و خطوط ربط در آدرس و نام اصلی وب سایت استفاده نشود .

۷_ مشخص کننده ماهیت کسب و کار باشد . توجه داشته باشید که علاوه بر نام دامنه ، پسوند آن نیز نوع فعالیت سایت شما را مشخص خواهد کرد ، پس در انتخاب آن دقت نمایید . پسوند های مهم عبارتند از :

Com (Company) تجاری

Net (Network) شبکه

Org (Organization) سازمانی

Info (Information) اطلاعاتی

Gov (Government) دولتی

Edu (Education) آموزشی

TV (Television) کانال تلویزیونی

Biz (Business) کسب و کار و تجارت

ابزارهای انتخاب دامنه وب سایت

توسط بخش ثبت دامنه میتوانید با واردکردن نام دامنه ی مورد نظرتان از آزاد بودن آن مطلع شوید و بهترین اسم را برای دامنه خود انتخاب نمایید . در این میان برخی از سایت ها هستند که از قبل دامنه هایی را خریداری کرده اند و این نام های پر طرفدار را به مزایده گذاشته شده و به فروش می رسانند .

طراحی و سازماندهی کاربرپسند  (User friendly)

وب سایت باید به گونه ای طراحی شود که کاربر به راحتی از آن استفاده و به اطلاعات مورد نیازش دسترسی پیدا کند . طراحی سایت باید کاربر را به بازگشت و استفاده مجدد از آن ترغیب و او را به یک مشتری همیشگی تبدیل کند . ویژگی های یک طراحی خوب شامل موارد زیر است :

۱_ تمامی صفحات باید مفهوم و محتوای مطلوب را به کاربر انتقال دهند ، زیرا کاربر همواره به صفحه اصلی مراجعه نمی کند بلکه در اغلب موارد از طریق یک لینک مستقیم در ایمیل یا صفحات اجتماعی به یکی از صفحات فرعی وب سایت منتقل می شود .

۲_ هدایت واضح و دقیق کاربر به گزینه مورد نظر او از طریق لینک های مستقیم یا منوی هدایت که در بالای صفحه قرار دارد یک ضرورت است . تمامی اطلاعات مهم باید به راحتی از طریق این منو قابل دسترسی باشند ، اما از آنجایی که بهتر است نوار جست و جو در تمام صفحات سایت موجود باشد ، منوی اصلی نباید خیلی طولانی شود . دسته بندی مناسب مطالب وب سایت از جمله مهمترین عوامل جذب کاربران است .

۳_  در صورت وجود فرم آن را در دسترس کاربران قرار دهید ، فرم تماس می تواند مشتریان بالقوه را تشویق به نوشتن نام ، آدرس ایمیل و سایر اطلاعات کند تا با آن ها تماس بگیرید و برای مراحل بعدی دیجیتال مارکتینگ از آن استفاده کنید .

۴_ اگر وب سایت شما محتوای مفیدی ارائه می دهد ، به کسب درآمد از سایت از طریق تبلیغات فکر کنید .

۵_ بخشی از  وب سایت را برای ارسال نظر ، پشنهاد ، انتقاد و درخواست کاربران در نظر بگیرید .

خوانایی مطالب موجود در وب سایت

مطالعات نشان می دهند که بازدیدکنندگان وب سایت ها در واقع چیزی نمی خوانند بلکه از طریق مرور کلمات کلیدی ، متن را اسکن می کنند ، در نتیجه باید به نکات زیر در حین نوشتن وب سایت توجه کرد :

۱_ از نوشتن پاراگراف های طولانی اجتناب کنید و برای راحتی کاربران در پیدا کردن مطالب مورد نظرشان تیتر های مناسبی در نظر بگیرید .

۲_ افزودن تصاویر بین متن ها بسیار مفید است که به یادگیرندگان بصری کمک می کند مطالب مربوط به محصول شما را بهتر و سریع تر به خاطر بیاورند .

۳_ از فونت های مختلف در یک طراحی پرهیز کنید . همه مطالب وب سایت و صفحات فرود خود را با یک فونت مشخص و از پیش انتخاب شده طراحی کنید .

۴_ از تکنیک های قالب بندی مانند سر فصل ها و پررنگ کردن نوشته ها برای افزایش قابلیت اسکن کردن چشم استفاده نمایید .

۵_ همچنین برای سهولت در خواندن نوشته ها ، کنتراست بین پس زمینه و وب سایت را حفظ کنید تا چشم کاربر از خواندن نوشته خسته نشود و روند خواندن مطالب را ساده تر کند ، مثلا رنگ نوشته سیاه روی پس زمینه سفید مناسب خواهد بود . انتخاب رنگ به اندازه انتخاب محتوای وب سایت مهم است . سعی کنید تا حد امکان از رنگ های تیز مانند سبز یا زرد نئونی استفاده نکنید . هنگامی که می خواهید بهترین آیتم خود را ارائه دهید ، بهتر است از طرح و رنگ ساده استفاده کنید تا آن محصول جلوه بیشتری داشته باشد ، اما هنگام ارائه چندین آیتم به صورت هم زمان ، یک طراحی پویا بیشتر به کار می آید . به عنوان مثال Apple به دلیل طراحی ساده آن توجه شما را تنها به یک قسمت خاص جلب می کند و در مقابل دیجی کالا ، یک وب سایت پویا است که چندین بخش و آیتم را ارائه می دهد.

دسترسی سریع بازدید کنندگان به مطالب مورد نظرشان

کاربران باید به سرعت و با کمترین تلاش آنجه را که می خواهند به دست آورند .

۱_ منوهای وب سایت باید ساختار و دسته بندی درستی داشته باشد و به راحتی در دسترس کاربران باشد تا از سردرگرم شدن آن ها جلوگیری شود .

۲_ منوی جهت دهی باید در بالای صفحه قرار داده شود .

۳_ وجود بخشی برای جست وجو یک نیاز ضروری است و به کاربران این امکان را می دهد که با سرعت بیشتری به مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند .

۴_ گزینه های خانه ، درباره ما  و تماس با ما ، سوالات متداول و سایر لینک ها را در پایین صفحات قرار دهید .

وجود محتوا ، تصاویر و تیتر های جذاب 

وب سایت هایی که از موضوع و ظاهر جذاب تری برخوردارند حجم زیادی از کاربران را به صفحات خود هدایت می کنند . استفاده از تصاویر و رنگ های جذاب و فونت های خوانا با سایز مناسب از جمله عواملی است که در جذب کاربر تاثیر زیادی دارد . برخی از نکات کلیدی در این زمینه شامل موارد زیر می شود .

۱_ محتوای وب سایت باید متناسب با اهداف کسب و کار شما باشد به عنوان مثال : وب سایت های ارائه دهنده خدمات املاک باید دارای یک بخش مجزا برای نمایش املاک و فروشندگان باشد . ارائه اطلاعات مفید و به روز ، کاربر را مجاب میکند که مدام به سایت شما سر بزند . یک راه حل مناسب برای استفاده از محتواهای مربوط به حوزه ی کسب و کار شما ، داشتن بلاگ و هدایت کاربران از منوی اصلی وب سایت به آن است .

۲_ تصاویر محصولات را به توضیحات ارائه شده در مورد آن محصول لینک کنید ، سعی کنید از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید . البته انتخاب حجم خیلی زیاد هم در سرعت بالا آمدن وب سایت شما موثر است .

۳_ طراحی بخش های مختلف وب سایت را نیز مانند صفحه اصلی مورد توجه قرار دهید .

۴_ در صورت آگاهی از سلیقه و سن مخاطبین خود ، می توانید برای طراحی وب سایت از المان ها و رنگ های مورد علاقه آن ها استفاده کنید .به عنوان مثال ، افراد جوان یه یک تم رنگی بیشتر جذب می شوند ، اما نسل قدیمی یک تم ساده تر را ترجیح می دهند . همچنین استفاده از رنگ های مختلف برای برجسته تر کردن عناصر مهم ، نقل قول ها ، کلمات ، نام ها و … نیز یک روش خوب برای جلب توجه کاربر است .

۶_ استفاده از تصاویر در پس زمینه تا جایی که بیننده را از محتوای اصلی دور نکند ، می تواند موثر باشد .

بازگشت آسان به صفحه اصلی از طریق کلیک روی لوگو

قرار دادن دکمه خانه ، برای بازگشت ساده تر کاربر به صفحه اصلی بدون نیاز به چندین بار کلیک روی دکمه بازگشت در طراحی وب سایت مهم است . در طراحی سایت ها به زبان فارسی لوگوی شرکت غالبا در سمت راست بالا قرار می گیرد و در طراحی سایت به زبان انگلیسی و … لوگوی شرکت غالبا در سمت چپ بالا قرار می گیرد تا بازدید کنندگان به راحتی آن را ببینند و با تکرار این مشاهده ، لوگو و برند شما در ذهن آن ها ثبت شود .

بارگذاری سریع صفحات

در طراحی یک وب سایت کاربر پسند باید به این نکته مهم توجه نمایید که کاربران وب سایت ها معمولا افراد صبوری نیستند. براساس گزارش ها ، میانگین زمان بارگذاری ۲۵/۷ ثانیه است یعنی ، به طور میانگین اگر سرعت بارگذاری صفحات بیشتر از این مقدار باشد ، کاربران سریعا ناامید شده و صفحه را ترک خواهند کرد در نتیجه کاربر را از دست خواهید داد . ابزارهایی مثل gtmetrix.com  سرعت دقیق بارگذاری وب سایت تان و حجم آن را به شما اعلام می کنند.

نمایش مناسب وب سایت در همه سیستم ها

وب سایت شما باید در همه سیستم عامل ها نظیر تلفن های هوشمند ، تبلت ، دسکتاپ و حتی سیستم های بازی قابل دسترس یا اصطلاحا رسپانسیو باشد . طرح وب سایت در سایر دستگاهها نیز باید مشابه نسخه دسکتاپ آن باشد تا کاربرانی که به استفاده از کامپیوتر عادت دارند بتوانند به همان ترتیب از نسخه های دیگر نیز استفاده نمایند . به عنوان مثال کاربران به سایت دیجی کالا از طریق موبایل و تبلت نیز دسترسی دارند و برای خرید محصول مورد نظر خود نیازی نیست که حتما به وب سایت از روی دسکتاپ مراجعه نمایند .

یکپارچگی تمامی عناصر طراحی

سعی کنید که طراحی ، تم ، رنگ ، فونت ، سایز نوشته ها و تصاویر در تمامی صفحات وب سایت تقریبا یکسان باشد ، به عنوان مثال اگر برای معرفی محصولات خود از سایز کوچک استفاده می کنید باید در تمامی صفحات این نکته را در نظر بگیرید . همه این ویژگی ها باید با توجه به اهداف کسب و کار شما و پاسخ به نیاز های مشتریان تان باشد تا وب سایت تان را به یک نمونه حرفه ای تبدیل کند در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که حتما قبل از راه اندازی وب سایت ، خود را جای مشتری گذاشته و وب سایت را امتحان کنید تا به مشکلات احتمالی آن پی ببرید و آن مشکلات را رفع نمایید .

تقریبا همه انواع کسب و کارهایی که نیاز به شناخته شدن در دنیا و آنلاین دارند باید به فکر راه اندازی وب سایت برای خود باشند ، هدف از حضور آنلاین در فضای مجازی ، آگاهی بخشی به مردم در مورد کسب و کار تان و  ارائه خدمات به صورت آنلاین ، جذب مشتری های جدید از طریق تکنیک های یک وب سایت حرفه ای ، تبدیل مشتریان جدید به مشتری های دائمی و گسترش کسب و کارتان است . جامعه مشتریان وب سایت ها از لحاظ جنبه هایی نظیر سن ، آگاهی ، سلیقه و تقاضا بسیار متنوع است در نتیجه برای داشتن کسب و کار موفق ، گام اول شناخت دقیق از مخاطبین است .

۵/۵ - (۱ امتیاز)
, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
اختلال در زیرساخت اینترنت کشور
نوشتهٔ بعدی
انتخاب سرویس هاستینگ مناسب برای وبسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست