چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشیم؟

|

بدون دیدگاه

این مقاله برای همه و مخصوصا برای افرادی که اقدام به طراحی سایت فروشگاهی کرده اند مناسب است . اگر سایت خود را از طریق یک سایت ساز حرفه ای ساخته اید و یا خودتان با فروشگاه ساز های رایگان آن را طراحی کرده اید و یا حتی از یک شرکت طراحی سایت برای طراحی فروشگاه اینترنتی خود استفاده کرده اید ، فرقی ندارد .
در هر صورت اکنون نکته مهم محتوای داخل فروشگاه و نحوه درج کالا و افزایش میزان فروش شما می باشد .
اگر فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرده اید احتمالا به دنبال یافتن سوالاتی مانند سوالات زیر هستید :
– چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشیم
– چگونه فروش اینترنتی را بالا ببریم
– چگونه مشتری جذب کنیم
– چگونه فروش بیشتری داشته باشیم
در گام اول برای افزایش فروش اینترنتی باید این دید را داشته باشید که کاربران و مشتریان فروشگاه اینترنتی شما ، شما را به عنوان فروشنده نمی بینند و بنابراین اگر می خواهید فروش خوبی داشته باشید سایت شما باید پاسخگوی همه سوالات مهم آن خریداران باشد .

* چه اطلاعاتی باید در سایت فروشگاهی خود درج کنیم ؟

اطلاعات تماس :

مشتری باید بداند قصد خرید از چه شخص یا شرکتی را دارد . اطلاعات تماس اعم از آدرس ، شماره تلفن ، ایمیل و سایر راه های ارتباطی خود مانند شبکه های اجتماعی را درج نمایید .
وجود این اطلاعات در سایت حتی اگر مشتری با شما تماسی نگیرد باز هم اطمینان خاطر به او می دهد و این حس اعتماد باعث می شود خرید از سایت شما را با خیالی آسوده تر انجام دهد .

اطلاعات کالا :

مهمترین چیز در سایت شما کالاهای شما هستند . مشتری حق دارد بداند چه چیزی را خریداری می کند . اطلاعات کامل در رابطه با کالای خود بنویسید .

۱. درج اطلاعات ساختاری کالا

حداقل اطلاعاتی که می توانید از یک کالا درج کنید همان اطلاعات داخل بوروشور آن است .
مثلا نگویید کالای من لیوان است و مشخص است که لیوان چیست ! در رابطه با یک لیوان ساده نیز می توان اطلاعات بسیاری درج کرد . مانند : عمق لیوان ، جنس و مواد سازنده ، موارد استفاده که برای نوشیدنی داغ مناسب است یا خیر ، رنگ آن و … .

بسته به نوع کالا اطلاعاتی شامل
سایز ، رنگ ، جنس ، کیفیت مواد سازنده ، موارد استفاده ، مناسب برای چه رده ی سنی ، نحوه استفاده ، معایب ، مزایا و …
باید حتما درج شوند .

۲. درج اطلاعات ترغیبی

شما باید به گونه ای این اطلاعات را درج کنید که هرگونه سوال کاربر در رابطه با آن را تحت پوشش قرار دهد . فرض کنید آنجا در حضور مشتری هستید و می خواهید برای کالای خود توضیح داده و اصطلاحا بازار گرمی کنید . هر آنچیزی که به یک مشتری واقعی در مغازه یا فروشگاهتان می گویید و او را به خرید تشویق می کنید ، باید در فروشگاه اینترنتی شما نوشته شده باشد . ( البته با رعایت اصل صداقت )

۳. درج تصویر کالا

زیبایی بصری در خرید مشتری و جذابیت فروشگاه اینترنتی شما بسیار موثر است . از کالا تصویر درج کنید . از همه زوایای مختلف کالا تصویر درج کنید .
همچنین درج تصویر سه بعدی در برخی کالاها می تواند بسیار تاثیر گذار باشد .

۴. درج تصویر رنگ بندی کالا
اگر کالای شما چند رنگ دارد حتما تصویر رنگ های مختلف آن را درج نمایید. اینگونه قدرت انتخاب مشتری در خرید آن کالا باز است . رنگ بندی های مختلف از یک کالا می تواند سلایق زیادی را جذب کند و در نتیجه فروش شما را بیشتر کند .
۵. درج فیلم از کالا
وجود فیلم نیز همانند تصویر در خرید کالا تاثیر دارد . اگر فیلمی از نحوه کارکرد کالای خود دارید حتما در سایت درج کنید .

۶. گارانتی
اگر کالای شما دارای گارانتی خاصی است آن را درج نمایید . این نکات مهم هستند . به مشتری اطمینان خاطر دهید فروش پایان راه شما نیست و درصورتیکه مشکلی برای کالا پیش بیاید خدمات پس از فروش به مشتری ارائه می شود .

۷. نمودار تغییرات قیمت
اگر کالای شما دچار نوسانات قیمت بوده است می توانید نمودار تغییر قیمت آن در بازه های زمانی گذشته را درج کنید .

۸. رفع مشکلات و نیاز ها و بیان رضایت ها
مشکلات احتمالی کاربران را بیان کنید و اینکه این کالا چه مشکلی از کاربر را حل می کند به اویاد آوری کنید . بیان تجربیات و رضایت مشتریان قبلی از استفاده این محصول و اینکه چگونه به آنها کمک کرده است می تواند بسیار تاثیر گذار باشد . این اطلاعات را می توانید در قالب بخش نظرات برای هر کالا در سایت خود منتشر نمایید .

نکته : در هنگام درج این اطلاعات دقت کنید از متنی یک نواخت استفاده نکنید . نکات مهم را با بولد آموزش کار با ادیتور سایت ساز آنلاین یوتاب ، ایتالیک آموزش کار با ادیتور سایت ساز آنلاین یوتاب و رنگی کنید تا مطالب در چشم خواننده متفاوت برجسته شود .
یکنواختی متن باعث خستگی شده و کاربر را از خواندن آن منصرف می شود .

توجه نمایید دلیلی ندارد همیشه اولین ورود هر شخص به سایت شما به خرید منجر شود .
اما اگر سایتی با اطلاعات تکمیل داشته باشید ، سایت شما به منبعی برای تحقیق در رابطه با کالاهایتان تبدیل می شود و افراد برای بدست آوردن اطلاعات کاربردی آن کالاها به سایت شما سر می زنند
و چه جایی برای خرید نهایی بهتر از جایی است که ما را از اطلاعات کامل آن کالا آگاه کرده است ؟!
پس در درج اطلاعات کالا دقت نمایید .

تخفیفات

تخفیف ها می توانند محرک های خوبی برای افزایش فروش باشند . سعی کنید برای کالاهای خود تخفیف اعمال کنید . ارائه کدهای تخفیف ، تخفیف در صورت رسیدن سقف فاکتور به حد خاصی ، تخفیف های بازه ای ویژه اعیاد و … روش های خوبی هستند .

روش های ارسال

بسته به کالا و شرایطی که برای ارسال آن دارید توضیحات کامل در رابطه با انواع روش های ارسال کالا را در سایت خود بیان کنید . واقع بین باشید !
اگر ارسال کالایی ۵ روز کاری زمان میبرد بی جهت در سایت خود زمان آن را ۲ روز اعلام نکنید . با مشتری صداقت داشته باشید .

روش های پرداخت

در رابطه با انواع روش های پرداختی که در سایت وجود دارد بنویسید . سعی کنید علاوه بر پرداخت آنلاین و فیش واریزی ، گزینه های پرداخت در محل را نیز در سایت خود فعال نمایید .
پرداخت در محل به دلیل پرداخت مبلغ پس از دریافت کالا توسط مشتری ، می تواند حس اعتماد را در افراد بالا ببرد . این روش مخصوصا در فروشگاه های اینترنتی نوپا که هنوز اعتماد افراد به آنها بالا نرفته است و مخصوصا برای خرید های بار اول ، خیلی مفید می باشد .

شرایط خرید

اگر خرید از کالای شما شرایط خاصی دارد ( سنی ، زمانی ، موقعیت جغرافیایی و … ) آنها را توضیح دهید . همچنین اگر بتوانید یک فایل راهنمای خرید از فروشگاه تان را در سایت قرار دهید ، دغدغه افراد برای خرید از سایت شمامی تواند تا حد زیادی کاهش یابد .

ضوابط خرید از سایت و بازگشت وجه یا کالا

قطعا ضوابط و قوانین فروشگاه بخش مهمی از سایت شما را تشکیل می دهد . این مطلب بقدری مهم است که یکی از موارد مهم در فرایند ارائه نماد اعتماد الکترونیک محسوب می شود .
اگر شرایط خاصی برای بازگشت وجه دارید و یا اگر اصل مبلغی را عودت نمی کنید باید در سایت درج شده باشد . همچنین شرایط بازپس گرفتن کالا و اینکه پس از چند روز و با چه شرایطی کالا را پس می گیرید را باید بیان نمایید .

نماد اعتماد الکترونیک

نماد اعتماد الکترونیک نشانه ای است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب و کارهای مجازی ارائه می گردد و در اعتماد سازی کاربران در هنگام مراجعه به سایتها و فروشگاه های اینترنتی بسیار تاثیر دارد . بنابراین اگر کالای شما شرایط گرفتن نماد اعتماد الکترونیک را دارد پیشنهاد می شود تا حد امکان برای گرفتن نماد اعتماد اقدام نمایید .

اخبار و مقالات

اخبار و مقالات بخش محتوایی سایت شما هستند . این محتوا در سرچ گوگل تاثیر بسزایی دارد . این اخبار می تواند اخبار شرکت یا فروشگاه شما را شامل شود تا حتی اخبار روز در رابطه با کالاهایی که می فروشید یا حتی غیر مرتبط با آن . همچنین مقالات آموزشی در رابطه با کارکرد کالاهایی که می فروشید یا نحوه تعمیر آنها و یا هر چیزدیگری که باعث آمدن مخاطب در سایت شما شود و در نتیجه در سرچ شما تاثیر مثبت بگذارد و قطعا در سئو و آمدن فروشگاه اینترنتی شما در صفحه اول گوگل تاثیر بسزایی دارد . قسمت مجله سایت دیجی کالا می تواند نمونه خوبی برای این مطلب باشد . دقت نمایید این محتوا تگراری نباشد بلکه تولید محتوا کنید .

طراحی فروشگاه اینترنتی فروش فایل مجازی

درصورتیکه در فروشگاه اینترنتی خود اقدام به فروش فایل می کنید ، نکات بالا برای شما نیز کارکرد دارد . در رابطه با فایلی که ارائه می دهید توضیح دهید . از میزان حجم آن فایل تا محتوایی که در آن وجود دارد .
جالب است بدانید در رابطه با فایل وجود توضیح اهمیت بیشتری دارد . زیرا شاید افراد از کالا یک دید بیرونی داشته باشند اما در رابطه با متن موجود در یک فایل هیچ ذهنیتی ندارند . بنابراین حتما سعی کنید یک توضیحی در رابطه با فایل ارائه شده بدهید .

فروش کتاب

اگر فروش کتاب ( فایل یا واقعی ) دارید سعی کنید بخشی جذاب از متن کتاب را در توضیحات معرف آن کتاب درج نمایید . اینکه مشتری با نحوه نگارش آن کتاب آشنا شود در خرید او بسیار تاثیر می گذارد .
ارائه بخشی از سخن نویسنده با خواننده نیز می تواند متن خوبی در معرف کتاب باشد .

تبلیغات

تبلیغات در سایت ممنوع
شما یک فروشگاه اینترنتی هستید . تبلیغات در سایت شما یعنی ” خریدار محترم لطفا از فروشگاه من بیرون برو و خرید خود را در جای دیگری انجام بده ! ”
تا جایی که می توانید باید کاربر را در سایت خود نگهدارید . بنابراین جدا پیشنهاد می کنم از درج تبلیغات سایت های دیگر در سایت خود بصورت تبلیغات بنری ، پاپ آپ و … خودداری نمایید . زیرا علاوه بر اینکه می تواند تمرکز خریدار را در سایت شما بهم بزند می تواند منجر به خروج او از سایت شما و خریدش در سایت دیگری شود .

صداقت

در هر کاری صداقت داشتن مهم است . در کسب و کارهای آنلاین نیز رعایت اصل صداقت و ارائه اطلاعات درست به کاربران مهم است . اگر کالایی معایب خاصی دارد آن را بیان کنید . اگر در زمان ارسال کالا تاخیر دارید به مشتری بگویید . اگر شرکت ارائه دهنده گارانتی آن کالا ، گارانتی خوبی ارائه نمی دهد به آن اعتراف کنید . اطلاعاتی که در بالا به آنها اشاره شد در عین صداقت درج نمایید . مطمئن باشید صداقت در کسب و کار ، باعث وفاداری مشتریان می شود .

بطور کلی هر کالایی ارائه می دهید خود را به عنوان یک مشتری و خریدار بگذارید و ببینید دوست دارید چه اطلاعاتی از آن کالا داشته باشید تا برای خرید آن ترغیب شوید . اینگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق خواهید داشت و می توانید فروش اینترنتی خود را بالا ببرید .

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی

با توجه به افزایش استفاده از تلفن همراه و اپلیکیشن های مختلف توسط مخاطبین فضای مجازی ، اگر شما نیز برای فروشگاه خود اقدام به طراحی اپلیکیشن حرفه ای فروشگاهی نمایید می توانید سهمی هم از بازار فروش توسط اپلیکیشن ها را داشته باشید .
اپلیکیشن ها این امکان را به شما می دهد تا شعبه ای از فروشگاه خود را در گوشی موبایل افراد داشته باشید !

[ امتیاز دهید ]
نوشتهٔ پیشین
تکنیک های محبوب بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک
نوشتهٔ بعدی
تخفیف ۲۰% جشنواره یلدانه خدمات دیجیتال مارکتینگ سال ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست